-
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by spondaman:
New X-men is een redelijk simpele comic voor Morrison. (...)Het is allemaal gewoon te duidelijk, te hapklare brokken en dat vind ik jammer.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
Te duidelijk, ja, voor een Morrison comic. Maar 'te duidelijk' voor een Morrison comic is nog altijd 'pittige kost' voor lezers die jaren murw zijn gebeukt door het nietszeggende gereutel van Lobdell, Nicieza, Kelly, Seagle en Claremont (hyperbool, maar vooruit).
In de nieuwe New X-Men (#129) begint Morrison serieus aan de punten die hierboven in de topic zijn genoemd. Een nieuw soort mutanten (Weapon XII), mensen die de evolutie willen versnellen door middel van microtechnologie... het is best interessant, juist omdat het voor een comic als X-Men redelijk vernieuwend is. Morrison diehards kennen het wel, maar het leeuwendeel van de vaste X-fans had nog nooit van Morrison gehoord!
-
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> originally posted by Oh!
het is best interessant, juist omdat het voor een comic als X-Men redelijk vernieuwend is. Morrison diehards kennen het wel, maar het leeuwendeel van de vaste X-fans had nog nooit van Morrison gehoord!
</font></font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
Het heeft zeker potentie maar ik vind wel dat Morrison de boel ook weer niet moet overdrijven. Ik mag best enige diepgang hebben in een comic maar hij legt de lat te hoog. 'microtechnologie om de evolutie te versnellen'? Wat moet de achtjarige die zijn eerste comic openslaat hiervan denken?
Oom Grant moet ook rekening houden met zijn jongere lezers. New Xmen is voorlopig geen slechte serie maar ik vraag me af hoelang dit nog kan duren. Want wie kan na dit eigenlijk in Morrison's voetsporen treden?
<font color="#cc6600" size="1">[ July 19, 2002 06:30 PM: Message edited by: Morlun ]</font>
-
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Morlun:
Wat moet de achtjarige die zijn eerste comic openslaat hiervan denken? Oom Grant moet ook rekening houden met zijn jongere lezers.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
Nee, ome Joe Q moet dat doen! En dat doet hij niet, zoals de laatste maanden al eerder is opgemerkt. Quesada voert een vernieuwing door in zijn Marvel comics die eigenlijk inhoudt, dat ze toegankelijker worden voor een iets ouder publiek. De doelgroep verschuift! Dat is inderdaad gevaarlijk. Straks mist hij de aansluiting met de allerjongsten.
-
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Oh!:
Straks mist hij de aansluiting met de allerjongsten.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
Daar is , of was oorspronkelijk, de Ultimate lijn toch voor ?
-
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by spondaman:
Daar is , of was oorspronkelijk, de Ultimate lijn toch voor ?</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
Zeker, maar in de praktijk is alleen Ultimate Spider-Man echt leuk voor een jong publiek. The Ultimates is al duidelijk gericht op de oudere garde.
-
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Oh!:
Nee, ome Joe Q moet dat doen! En dat doet hij niet, zoals de laatste maanden al eerder is opgemerkt. Quesada voert een vernieuwing door in zijn Marvel comics die eigenlijk inhoudt, dat ze toegankelijker worden voor een iets ouder publiek. De doelgroep verschuift! Dat is inderdaad gevaarlijk. Straks mist hij de aansluiting met de allerjongsten.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
Groot gelijk ! Dit roep ik nu al een jaar : mensen willen steeds het vuur aan de schenen leggen bij Bendis, Milligan, Morrison, Millar en alle andere schrijvers die duidelijk Marvel wat meer volwassenheid toedichten. Maar het is natuurlijk EIC Quesada die precies die schrijvers gevraagd heeft en precies die richting heeft toegestaan.
Dit gezegd zijnde, de aansluiting bij de allerjongsten is er wel nog enigzins, maar gewoon niet meer binnen de Xmen reeksen. De Spider-Man titels, Ultimate op kop, zijn nog zeer leesbaar voor die (volgens mij zeer kleine) groep van 8-jarige lezers. Hadden ze ook geen comic gebaseerd op X-Men Evolution ? Dat zou ook kinderen kunnen aanspreken, net als Fantastic Four, Avengers, Thunderbolts, Spider-Girl, Thor, The Order, enz.. Alleen lijkt het aanbod voor jongere lezers steeds kleiner te worden, we zullen wel binnenkort zien of dat een goeie zet geweest is.
-Stijn
-
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Morlun:
Het heeft zeker potentie maar ik vind wel dat Morrison de boel ook weer niet moet overdrijven. Ik mag best enige diepgang hebben in een comic maar hij legt de lat te hoog. 'microtechnologie om de evolutie te versnellen'? Wat moet de achtjarige die zijn eerste comic openslaat hiervan denken?
Oom Grant moet ook rekening houden met zijn jongere lezers. New Xmen is voorlopig geen slechte serie maar ik vraag me af hoelang dit nog kan duren. Want wie kan na dit eigenlijk in Morrison's voetsporen treden?
<font color="#cc6600" size="1">[ July 19, 2002 06:30 PM: Message edited by: Morlun ]</font></font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
Aansluiting en zorgen voor opvolging van lezers is inderdaad cruciaal binnen een uitgeversbeleid, maar het stoot me tegen de borst als we daardoor met halfbakken superheldenseries zouden blijven zitten die een middenweg moeten vinden tussen een publiek van kinderen en anderzijds volwassenen. Dan liever wat meer reeksen, elk met hun eigen thema's en gericht op meer specifieke doelgroepen zodat er tenminste het onderste uit de kan mag gehaald worden. Niets is zo slecht voor het verspreiden van nieuwe en originele idee?n als het moeten zoeken en aangaan van debiele compromissen.
-
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> originally posted by Oh!
Nee, ome Joe Q moet dat doen! </font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
Als ik er even bij stil sta dan moet ik je toch gelijk geven. Uiteindelijk bepaalt hij hoever Morrison mag gaan.
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif"> originally posted by Schizmo
Dan liever wat meer reeksen, elk met hun eigen thema's en gericht op meer specifieke doelgroepen zodat er tenminste het onderste uit de kan mag gehaald worden.</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
Geen slecht idee, al vind ik ook dat een goede comic bij zowel kinderen (jongeren) als volwassenen aan kan spreken.
-
Ik heb al eens in andere topics mijn ongenoegen geuit over de gang van zaken in X-Men (beide series). Het verhaal wat Morrison heeft mij totnogtoe (ik lees de Nederlandse delen, dus ik loop wat achter) geenszins kunnen boeien.
Ik heb in een andere topic al gemeld dat hij geen nieuwe input heeft gebruikt, alleen variatie op bekende thema's. Dan lees ik hier dat hij de arrogantie heeft om te zeggen dat hij het boek even zal inrichten zodat het helemaal van hem zal zijn? Dat valt me vies tegen. En dan ook nog eens impliceren dat Phoenix terugkomt...teiltje graag! (zie topic: Welk Universum zal het overleven hierover)
Tevens wordt hier vermeld dat het begrijpelijk is dat Morrison het roer volledig moet omgooien om 'niet in dezelfde val te vallen als zijn voorgangers'.
???? Alsof in al die jaren na Claremont er geen fatsoenlijke arc is geweest....
Maar het bevreemd mij nog meer omdat Morrison heeft laten zien dat hij uitgekauwde concepten in een volledig acceptabel jasje kan steken zonder daar de bestaande karakters voor te verneuken. (JLA of Flash)
Ik krijg meer het idee dat meneer Morrison met het schrijven van X-Men de weg naar zichzelf (creator-owned stories) aan het plaveien is.
-
<BLOCKQUOTE><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><table border="0" width="90%" bgcolor="#333333" cellspacing="1" cellpadding="0"><tr><td width="100%"><table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="2" bgcolor="#FF9900"><tr><td width="100%" bgcolor="#DDDDDD"><font size=2 face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by Gently:
Tevens wordt hier vermeld dat het begrijpelijk is dat Morrison het roer volledig moet omgooien om 'niet in dezelfde val te vallen als zijn voorgangers'. Alsof in al die jaren na Claremont er geen fatsoenlijke arc is geweest...</font></td></tr></table></td></tr></table></BLOCKQUOTE>
In ieder geval weinig die me bij zijn gebleven. Ene oor in, andere oor uit. Kelly, Seagle, Nicieza, Lobdell, Waid... ik kan me het verhaal Onslaught nog vaag herinneren, maar de rest... neu.
Ik blader soms de Nederlandse X-Mannen van vier jaar geleden door en denk, "Wat voor een verhaallijn is dit ook alweer?!"